Zwycięskie okładki GrandFront 2017
Warszawa, 14 maja 2018 r.
Artystyczna rzeczywistość zdominowała Finałową Galę XVI Konkursu GrandFront2017
ROZSTRZYGNIĘTO XVI KONKURS GRANDFRONT 2017 NA NAJLEPSZĄ PRASOWĄ OKŁADKĘ ROKU
- 14 maja 2018 roku na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie rozstrzygnięta została XVI edycja Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2017.
- Nagrody wręczono w 8 kategoriach konkursowych oraz nagrody specjalne.
- Nagrodę główną zdobyła redakcja Dziennik Gazeta Prawna za okładkę wydania nr 135 z 2017 roku.
- Podczas Gali wręczono także nagrodę specjalną Jury, zrealizowaną pod honorowym patronatem Dziekana Wydziału Grafiki ASP, dla pani Joanny Rusinek za ilustracje do tekstów o molestowaniu kobiet, które ukazały się na łamach Tygodnika Powszechnego.
- Wielokrotny finalista Konkursu GrandFront i konkursów międzynarodowych Tomasz Bocheński otrzymał Nagrodę honorową ArtFront za osiągnięcia w projektowaniu prasy.
Nagroda GrandFront to jedno z najbardziej prestiżowych polskich wyróżnień dla twórców grafiki prasowej. Organizowany już po raz szesnasty Konkurs jest miejscem prezentacji twórczych pomysłów, inspirujących technik i profesjonalnie opracowanych okładek gazet i czasopism. Od lat w Konkursie udział biorą twórcy oraz redakcje tytułów ogólnokrajowych oraz lokalnych, liderzy w swoich segmentach oraz pisma, które dopiero debiutują na rynku. Na przestrzeni 16 lat statuetki GrandFront trafiły w ręce najwybitniejszych polskich grafików zajmujących się projektowaniem prasowym.
„Polski rynek prasowy ulega dynamicznym zmianom, co doskonale widać na przykładzie zwycięzców poszczególnych edycji Konkursu GrandFront. Zmieniają się nagradzane tytuły, poruszane tematy czy stosowane na okładkach techniki i rozwiązania. Zmienia się także sam Konkurs, który ewoluowuuje wraz z całym rynkiem. Nie zmienia się jedno – GrandFront to wciąż najważniejsza nagroda na rynku, która trafia do autorów najciekawszych i najważniejszych okładek danego roku” – powiedział Wiesław Podkański, Prezes Izby Wydawców Prasy, a także Przewodniczący Jury Konkursu.
W tegorocznej edycji do Konkursu przystąpiło ponad 60 redakcji, które mimo ograniczenia dopuszczalnej liczby zgłaszanych okładek, przesłały 263 prace w 8 kategoriach dla prasy drukowanej (tj. Dzienników, Gazet lokalnych, czasopism z grupy: Polityka, gospodarka i społeczeństwo, Lifestyle, Rodzina i dom, Kultura i sztuka, Nauka, technologie i profesje oraz Hobby), a także 24 zgłoszeń do nagrody specjalnej jury przyznawanej za okładki, które w innowacyjny oraz kreatywny sposób łączą ideę, tekst i rozwiązania graficzne. Podobnie jak w ubiegłych latach, najwięcej prac spłynęło w kategorii Nauka, technologie i profesje (51 okładek) oraz Rodzina i dom (47 prac). Najbardziej kameralną kategorią była kategoria Kultura i sztuka (10 okładek).
Zwycięzców Konkursu wyłoniło 30-osobowe Jury, w którym zasiedli cenieni twórcy grafiki prasowej, redaktorzy, dyrektorzy artystyczni, jak również wydawcy. Wybór tegorocznego zwycięzcy poprzedzony był burzliwą dyskusją, a przy podejmowaniu decyzji jurorzy zwracali uwagę zarówno na użyte środki artystyczne, jak i emocje wywoływane przez poszczególne okładki.
Zwycięzcą XVI edycji Konkursu GrandFront została okładka gazety Dziennik Gazeta Prawna nr 135 z 2017 roku. Strona tytułowa gazety zaraz po ukazaniu się odbiła się dużym echem wśród czytelników, jak również całej branży. Jury zgodnie zadecydowało, aby nagrodzić ten projekt za czytelny przekaz, nawiązujący do aktualnych wydarzeń politycznych. Autorem finałowej okładki jest Cezary Cichocki, Dyrektor Artystyczny gazety.
Laureaci poszczególnych kategorii tematycznych zostali uhonorowani statuetkami ArtFront.
W tegorocznej edycji Konkursu Jury zdecydowało się przyznać 4 nagrody specjalne. Nagrodzone zostały linie okładkowa następujących tytułów: Magnes, What’s Up Magazine i Nasze Miasto. Architektura-murator ponownie została uhonorowana nagrodą specjalną, tym razem za tematyczne opracowanie wkładki „Generacje” dołączonej do magazynu nr 9 z 2017.
Nowością tegorocznej edycji Konkursu GrandFront 2017 było przyznanie nagrody za wykorzystanie ilustracji prasowej. Od lat obserwujemy stały wzrost liczby publikacji tego typu, stąd pomysł, by po wreszcie docenić kunszt ilustratorski konkretnego artysty – skomentował prof. Krzysztof Trusz, inicjator nagrody. Patronat Honorowy nad Nagrodą objął Dziekan Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Nagrodę Specjalną za Ilustracje otrzymała pani Joanna Rusinek za prace, które ukazały się w 44 i 47 numerze Tygodnika Powszechnego w 2017.
Współorganizatorem jubileuszowej XVI edycji Konkursu GrandFront została Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie. Prof. Wiktor Jędrzejec, Prorektor ds. nauki i rozwoju, mówi: „Rozstrzygnięcie XVI edycji konkursu po raz kolejny odbyło się w nowym budynku Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wprawdzie budynek jest na wskroś nowoczesny, to jednak miejsce historyczne. W tym miejscu ponad sto lat temu rodzina Kierbedziów wzniosła pierwszą siedzibę zaprojektowaną i wybudowaną specjalnie dla uczelni artystycznej. Obecnie mieszczą się tu nowe i unikatowe wydziały ASP. Scenografia, Zarządzanie Kulturą Wizualną, to jedyne tego rodzaju jednostki w kraju, a połączenie nowego budynku z historyczną siedzibą, w której mieści się wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, nadaje temu miejscu specjalny i wyjątkowy charakter. Genius loci tego wyjątkowego miejsca nad Wisłą towarzyszył nam podczas dzisiejszej uroczystej Gali. Wśród wyróżnionych znaleźli się absolwenci naszej uczelni, co daje nam dodatkową satysfakcję, bo przecież rok rocznie wydziały projektowe, a szczególnie wydział Grafiki, wypuszczają w świat dziesiątki kreatywnych młodych ludzi, którzy zasilają twórczą kadrę polskiej prasy.”
Konkurs został objęty patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wspierają go firmy działające na rzecz polskiego rynku prasowego: Empik, Ruch S.A., Quad/Graphics, Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców REPROPOL oraz ZAIKS, a także Wydawcy Prasy, wśród których są: Agora, Bonnier Business Polska, Burda International Polska, Edipresse, Gremi Business Communication, Grupa ZPR Media, Infor Biznes, POLITYKA, Polska Press Grupa oraz Ringier Axel Springer Polska. Patronami medialnymi są Telewizja Polska, Polska Agencja Prasowa, miesięcznik Press oraz The Society of News Design (SND).
Najlepsze okładki XVI edycji Konkursu będzie można oglądać od 21 maja na wystawie przy ul. Foksal 3/5. Ponadto zwycięskie prace prezentowane będą na nośnikach multimedialnych w Salonach EMPIK w całym kraju. Wszystkie wyróżnione okładki i strony tytułowe można będzie obejrzeć także na stronie internetowej Konkursu: www.grandfront.pl.
Kontakt:
Irmina Dzyr-Rainka, PRIMUM Public Relations,
tel. 22 690 67 49, e-mail: i.dzyr-rainka@primum.pl
****
Grand Front 2017
Tytuł: Dziennik Gazeta Prawna nr 135/2017
Wydawnictwo: Infor Biznes
Autor: Cezary Cichocki
Dzienniki
Gazety lokalne
Polityka, gospodarka i społeczeństwo
Lifestyle
Rodzina i dom
Kultura i sztuka
Nauka, technologia i profesje
Hobby
Nagroda Specjalna Jury
Tytuł: Magnes – linia okładkowa
Wydawnictwo: Polska Press
Autor: Tomasz Bocheński (autor)
Tytuł: What’s Up Magazine – linia okładkowa
Wydawnictwo: What’s Up Magazine
Autor: Joanna Sowula-Katańska (autor)
Tytuł: Nasze Miasto – linia okładkowa
Wydawnictwo: Polska Press
Autor: Tomasz Bocheński (autor)
Tytuł: Architektura-murator – za opracowanie wkładki „Generacje” nr 9/2017
Wydawnictwo: Time S.A.
Autorzy: Ewa Porębska (pomysł), Jerzy Porębski (grafika), Ewelina Karpowiak (ilustracja)
Joannie Rusinek za serię grafik do tekstów o molestowaniu kobiet w Polsce, zamówioną i opublikowaną przez Tygodnik Powszechny w wydaniach 44 i 47/2017.